Prawdy i mity o witaminie D

2022-12-20
Prawdy i mity o witaminie D

Każdego roku na jesień w mediach pojawia się wiele informacji o konieczności suplementowania witaminy D. Przedstawia się mnóstwo wiele informacji na jej temat, które często już na pierwszy rzut oka wydają się mijać z prawdą. Jak to zatem jest z tą witaminą? Jakie są najczęściej powielane o niej mity, a także co na jej temat jest prawda?  

Czy witaminę D można efektywnie dostarczać z pożywieniem?

  Jak każdy doskonale wie, głównym źródłem witamin są owoce i warzywa. Wiele osób uważa więc, że z powodzeniem można do organizmu dostarczać witaminę D, jedząc określone produkty. Czy faktycznie tak jest? Jak się okazuje, faktycznie witamina ta zawarta jest w niektórych produtkach. Spotkać ją można w wątróbce, jajach, łososiu czy też w makreli. Jak się jednak okazuje, są to naprawdę niewielkie ilości, więc zadbanie o odpowiednią ilość witaminy D wymagałoby spożywania ogromnych ilości tych produktów.  

Czy cierpimy na niedobór witaminy D?  

Powszechnie pojawiającą się w reklamach informacją jest ta, że ogromna część społeczeństwa ma w swoim organizmie niedobór witaminy D i z tego powodu powinni oni stosować odpowiednie suplementy diety. Wiele osób nie wierzy w takie dane, ponieważ na pierwszy rzut oka wyglądają one jak kłamstwo mające na celu skłonić klientów do zakupu danego produktu. Być może wiele osób będzie w tym wypadku zaskoczonych, lecz faktycznie nawet około 95% ludzi w Polsce ma zbyt mały poziom witaminy D. Organizm do produkcji tej witaminy musi być wystawiany na światło słoneczne. Jak jednak wiemy, w naszym kraju ilość dni słonecznych jest dość ograniczona.  A nawet jeśli takie się pojawiają, to duża ich część przypada na okres jesienno-zimowy, gdy sporą część ciała mamy zasłoniętą ubraniami. Z tego też powodu organizm nie jest w stanie efektywnie wytworzyć potrzebnej ilości witaminy D.  

Czy suplementacja witaminy D jest konieczna?  

Odpowiedź na to pytanie jest bardzo prosta — oczywiście tak. Z uwagi na zbyt małą ilość witaminy D w ciele, a także brak możliwości dostarczenia jej z pożywieniem, specjaliści zalecają, aby przynajmniej w okresie zimowym i jesiennym dostarczać ją w postaci suplementów diety. Dzięki temu uda się utrzymać jej odpowiedni poziom do czasu nadejścia lata, gdy organizm samodzielnie będzie mógł wytwarzać potrzebną witaminę D.   Czy niedobór witaminy D może być groźny?   Na sam koniec warto się jeszcze zastanowić, z jakiego powodu przykłada się w ogóle tak dużą uwagę do tej witaminy.

 

 

 

Czy faktycznie jej niedobór może być groźny dla człowieka?

Jak się okazuje, witamina D ma ogromne znaczenie dla poprawnego funkcjonowania całego organizmu. Jej nieodpowiednia ilość przez dłuższy czas powodować może nie tylko wahania nastroju i depresje, lecz także przekładać się będzie na znaczny spadek odporności organizmu. Prowadzić to może do powstawania licznych chorób i problemów zdrowotnych. Znacznie zwiększa się ryzyko zachorowania na raka, cukrzycę, a także pojawić się mogą problemy z układem krążeniowym czy też z zębami.

Strona korzysta z plików cookie w celu realizacji usług zgodnie z Polityką dotyczącą cookies. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do cookie w Twojej przeglądarce.
Zamknij
pixel